Her vil jeg gennemgå hvordan jeg bygger en bil efter plafit reglementet.
Delene kan købes til ca. 1500 kr. for det hele, jeg kender ikke til andre store racerløb hvor man kan stille op med en så billig bil og have vinder chancer.
Her viser jeg hvordan jeg samler en Porsche 911 gt1evo
Samt sætter chassiset op
Diverse skruer, guide, fælgindsatse, vægttrim, lim og maling skal der bruges.
Jeg viser her hvor de forskellige dele sidder i byggesættet.
Fra denne skal der kun bruges 2 lygte huse
6 dele her.
og 2 vinduesviskere herfra.
Den sidste her skal der ikke bruges noget fra men der er gode stumper man kan bruges til forstækning
Fra karossen skal dette bruges, jeg har her delt bundpladen i 3 dele som letter arbejdet da vi ikke skal bruge det hele.
Her skal kun glasset bruges, dog ikke de 2 runde lygte glas.
Delene vi har taget fra renses for støberester med en skalpel og lidt sandpapir.
Jeg starter med at lime luftindtag fast imens man kan komme til. De skal evt. lige slibes lidt for at passe perfekt.
Motordækkenet limes på, her bruger jeg nogle små stumper til at forstærke samlingerne med, en prøveledning med krokodille næb er et super holdeværktøj. ligesom elestikken holder formen på karossen så det nemmere kan limes sammen.
Det bageste stykke limes i også ved hjælp af ekstra forstærkninger. flere krokodillenæb.
Lygte husene limes i, jeg limer altid lygteglasset i samtidigt, hermed får jeg masser af lim bag glasset og det kan ikke længere bruges som lygteglas men skal males over senere.
Der er flere grunde til dette, jeg har set utallige lygteglas ligge på banen fordi nogle tror det kan holde med en klar lim, lige som lygtehuset faktisk kun har halvdelen af styren hvis ikke glasset sidder fast.
Glasset kan efterfølgende slibes i plan med resten af karossen.
Spejle limer jeg også på nu, det gør maler arbejdet sværere, men til gengæld sidder de fast når de limes ordenligt og ikke et sted hvor der har været/er maling.
De 3 dele jeg har delt bunden op i limes nu på, inden den bageste del monterer jeg et par forstærkninger som vist på billedet til højre.
Den monteres og endnu engang er en prøveledning genial at have.
Nu lader jeg tingene tørre og hærde et døgns tid inden jeg fortsætter, så imens arbejder jeg på chassiset.
Fortsættes i del 2