Biler

Alle biler standard men idéen med at køre dem direkte som “out of the box” er ikke helt så enkelt, det har vist sig nødvendigt at ændre lidt for at bilerne virker efter hensigten, der er i øvrigt også små forskelle på modellerne alt afhængigt af om de er fra 1. 2. eller 3. serie.

Følgende biler fra BRM og TTS er godkendt, hvad der må ændres er beskrevet herunder og under hver type kan du se hvad der er karakteristisk for dem og hvad der må gøres for netop den model.

Formålet med reglerne er at alle biler skal køre så ens som muligt, så det er op til køreren og ikke pengepungen hvem der vinder.

Generelt alle biler:

Der må skiftes til kuglelejer, det skal dog være standard lejerne.

Nogle versioner er der skiver under gummihætterne, så det står enhvert frit for at lægge skiver under for at få plads til dæk i skærmkassen eller fjerne skiverne hvis man har lyst.

Gummihætter skal blive siddende, men skruerne der holder karosseri og chassis sammen kan løsnes/spændes afh. af om man ønsker mindre eller mere greb, jo hårdere de er spændt jo mere vil bilen skride.

Der må skiftes dæk og gummi compound er frit, men det skal være originale mini-saloon dæk fra BRM, og det er frit om man vil køre på nye eller helt nedslidte dæk.

Tabte dele skal monteres inden næste løb, dog ikke spejle og viskere.

Lyskit må monteres på alle biler, samlet vægt dog højest 5 gram.



NSU TT:

Bagklap kan forstærkes med tape eller lærredstape indvendigt, såfremt man mister de 2 små pinde der holder klappen må den svæve frit men ikke være lukket.



SIMCA 1000:

Intet specielt.



Renault R8 Gordini:

Baghjul kan skrabe på skærmkasser, gør evt. sporvidden mindre ved at skifte rør på bagakslerne.



Fiat Abarth 1000 TCR:

Baghjul skraber på inde i skærmkassen, det er tilladt at slibe på tandhjulets side for at gøre sporvidden mindre, man kan uden problemer fjerne 0,4 mm. og i modsatte side monteres kortere rør, således at bilen stadig er lige.



Mini Cooper:

Mini Cooperen kan gøres smallere og sænkes, hjulkasserne kan skrabe på dækkene så de skal være meget små, hvilket gør at bilen bliver så lav at den kører på guiden, helt afhængigt af hvor dybt braiden ligger på banen, derfor kan det være nødvendigt at slibe ganske lidt af guide dybden på nogle biler, ligesom man med fordel kan benytte de tyndeste braids.
Desuden skal man nogle gange lodde ledningerne om på motoren da de ikke må vende opad for så kommer de i karambolage med interiøret.
Mini’en er mini og der er ikke meget plads inde i.



Ford Escort MK1:

Escorten er pr. 9.6.19 godkendt til at deltage i mini saloon serien, Bilen SKAL have skiftet dæk til S-404K bagpå og S-403K foran, disse dæk passer på fælgene.
Der må ikke ændres på cambervinkel foran.
Chassis varierer lidt i længde derfor skraber nogle på bagest, plastikken må slibes så det går fri på de der gør det (2 ud af 7 testede gjorde det)
Guide skruen må skiftes til den fra BRM hvis der er problemer med frigangen.
Tandhjul kan vendes 180° for at eliminere støj, der skal så afstandsrør imellem tandhjul og lejet, ca. 1,5 – 1,75 mm. men ikke mere, bilen må ikke gøres bredere.