Porsche 917 vs Ferrari 512
battle of the titans
Ferrari 512M
Ferrari’s bud på en gruppe 5 sportvogn til 1970 sæsonen var Ferrari 512, den blev lavet som en 512S og en 512 Coda Lunga (lang hæk) og blev opdateret til en 512M.
5 litre 12 cylindre deraf navnet.
Der blev bygget 25 biler så kravet var opfyldt efter de seneste regler.
Bilen vandt blandt andet Sebring 12H 1970
Porsche 917K
Porsche 917 blev lavet som en semi langheck i 1969, men viste sig komplet umulig at køre, JW automobile blev hyret ind i Porsche efter succeen med GT40 årene inden, og fandt ud af at vinden kun ramte bilens forreste halvdel, de ændrede
karossen til den 917K vi kender i dag, så vinden også kunne trykke på baghjulene.
Porsche var først udstyret med en 4,5 ltr. flat 12 motor, som blev opgraderet til 4,9 ltr. trods det var det en 4,5 ltr. der vandt Le Mans 24H 1970
Bil reglement:
Til at starte med kører vi med bilerne næsten som de er.
Dæk må slibes rundes, minimums diameter kommer senere.
Braids er fri.
Motor skal beholde klistermærke og vil blive disket såfremt der er tegn på at den har været åbnet.
Bilerne skal til Le Mans være udstyret med fungerende lys i alle 4 hjørner fra start, hvis lyset forsvinder eller blinker i begge lygter i samme ende skal bilen tager ud inden for 3 omgange. og må først køre igen når lyset virker,
eller når vi når nat sektion er overstået.
Løbs reglement:
Der køres på 12 volt
Sprint løb:
3-5 min. pr. spor
Lang distance:
10-15 min. pr. spor
Hold løb, Le Mans 3 timers race:
4 spors bane 15 min. pr. spor,
3 gennemkørsler med 5 min. pause mellem hver,
der køres i mørke med lys på bilerne i midterste gennemkørsel.
2-3 kørere pr. bil med lige lang køretid til alle.