Bygge en bil efter plafit reglementet - del 2

Imens karosseriet tørrer starter vi på chassiset.



chassiset blev leveret i en komplet udgave med motor og hjul og alt hvad der skal til for at køre.
for at lave en opsætning som vi har fundet frem til virker, skal der bruges noget selvklæbende vægt, skiver og ekstra skruer, en gummiring til ledningsholder og..............



Først justeres vingerne helt ind til chassiset og i længde retningen så bagenden flugter med bagkanten af den første rille og kan modsat hvor tandhjulet skal sidde.



Så afmonteres vingerne og de 2 bolte flyttes til de andre 2 huller, på billedet til venstre ses i venstre side den nye montering og i højre side af billedet den gamle.
Korrekt monteret sidder vingerne nu knap 78 mm i total bredde hvilket er maksimum, mål i begge ender så du er sikker på det er lige.



Jeg skiller nu resten af chassiset ad og kontrollerer at alting er lige, og de ting der skal være i vinkelt bliver også tjekket og rettet til.



En god solid stålplade er rar når tingene rettes til, vinkler ses tydeligt på denne måde.

 

Leje bukken monteres, jeg bruger her et par bolte der er lidt længere og monterer en skive imellem skændeskiven og lejebukken. selve hullerne til lejerne skal sidde helt præcist og lige overfor hinanden, til det bruger jeg en såkaldt dagtool der er beregnet til at oprette lejebukken, dagtool benyttes fra begge sider.



Til H pladen skal der benyttes nogle rør, de der følger med er 2,5 mm. men jeg skifter dem ud med 3 mm. lange, således at jeg istedet for 0,5 mm skive kan have 2 stk. 0,5 skiver under H pladen, det giver større frihøjde under H pladen og dermed plads til selvklæbende vægt inde under.
Det er meget meget vigtigt at H pladen når den er monteret kan bevæges helt frit op og ned og at der er en ganske lille smule frigang i alle retninger, ikke meget slør dog lige så man kan mærke det uden at se det.
Hvis H pladen hænger får du underlige affald ude på banen.



Går det trægt kan man med lidt sandpapir fjerne lidt materiale. Det samme gælder i T stykket specielt hvor fjedrene sidder, her er det også vigtigt at T stykket kan give sig uden at skrabe.
Fjedrene der sidder på er normalt den hårde type, de får også i medium og blød, Hård bruges hvis der er meget greb, blød hvis banen er glat.
Fjedre i shoppen


Den forreste lejebukkeholder skrues i de viste huller i T-stykket, med et sæt korte og et sæt lange skruer, da det er en rille skal vi først have en skive, så en spændeskive inden møtrikken monteres.



Vægt kittet monteres som vist med 4 skruer så det ikke kan flytte sig, husk på 225 gram bil i banden med 30 km/t. kan godt rykke på det der ikke er spændt forsvarligt fast.



2 af skruerne bruges også til guiden som også får 2 mere, den skal i øvrigt sidder lidt over ½vejs tilbage, men kan justeres senere eftersom vi kan komme til alle skruerne på denne måde.
Dernæst monteres lejebukken, bemærk den er vendt ½ omgang i forhold til hvordan den sidder fra start, dette giver to fordele, først får man flyttet noget vægt frem i bilen, dernæst kan man komme til at justere forhjulene frihøjde forfra.



Lejebukken foran justeres også, og der monteres ekstra vægt på vægtkittet. kuglelejerne kan monteres, husk de skal ikke have olie. men sidder de løst i lejebukken kan de fastgøres enten med locktite eller med sekundlim. husk at der ikke må komme noget i lejerne, så jeg kommer det på lejebukken og når det næsten er tørt og ikke løber mere monterer jeg kuglelejet. men oftest er det ikke nødvendigt at sikre det.



Så det tid til at måle akselafstanden i begge sider, den skal være ligestor ellers kører bilen skævt, i reglementet står hvor mange milimeter den maks. må være til de forskellige modeller så hold dig lige under. Skal den justeres løsnes skruerne ved T stykket / forakselholderpladen.

 

Motoren påsættes pinion, brug en rigtig pinion presse så du ikke får ødelagt ankeret eller bukket akslen i motoren. Skriften på motoren skal vende opad så den kan læses og den må ikke fjernes.
Den røde ledning sættes nærmest fronten af bilen og i højre side af guiden. Jeg fører ledninger under leje bukken.

Guiden kan nu moteres, de små clips og slæbere sættes i, inden ledningerne loddes på clipcsene

 

Fortsættes i del 3